Godziny dyżurów psychologa w przedszkolu:

Wtorek 8.00-11.00 ( Niepodległości) 
Środa 7.30-11.30 (Kurkowa)
Czwartek 13.30-15.30 (Niepodległości) 
 
Zapraszam również do kontaktu pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 - czyli trochę o tym, co zrobić, żeby dać dziecku akceptację w przeżywaniu złości, 
a jednocześnie nie zwariować?

W najnowszym numerze Wysokich Obcasów znajdziecie Państwo bardzo ciekawy artykuł
pt. ,,Kiedy aniołek staje się małym tyranem". Jest to polskie tłumaczenie (oryginalny tekst - Paul L. Underwood ,,New York Times"), które zasługuje na uwagę każdej osoby, która na
co dzień ma do czynienia z małym dzieckiem.

Jeśli dziecko przygotowuje się na coś nowego – warto oswajać lęki poprzez odpowiednio dobrane bajki/ opowieści. Podobnie jest z pójściem do przedszkola. Chodzi o to, by dziecko posłuchało o tym, co może się wydarzyć, jakie są przedszkolne zwyczaje. Sami dobrze wiemy, że to, co znane wydaje się mniej straszne. Po jakie książki sięgnąć?

 

Polecam kilka książeczek, które świetnie sprawdzają się zarówno przed pójściem do przedszkola, jak i przez pierwsze miesiące uczęszczania do niego. Są to:

,,Feluś i Gucio idą do przedszkola” Urszula Kozłowska

,,Kicia Kocia w przedszkolu” Anita Głowińska

,,Rok w przedszkolu” Przemysław Liliput

,,Zuzia idzie do przedszkola” wyd. Mądra Mysz

,,Obrazki dla maluchów. W przedszkolu”

,,Basia i przedszkole” Zofia Stanecka, Marianna Oklejak

Szanowni Rodzice,

jeśli chcielibyście skorzystać z porady lub konsultacji naszego psychologa prosimy o indywidualny kontakt pod adresem e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zapraszam do kontaktu!

 
Zapraszam również na stronę na facebooku, gdzie znajdą Państwo inspiracje do zabawy w domu.
 
Psycholog w przedszkolu @psychologprzedszkole

BAJKI CIOCI DOROCI - zobacz

Jestem WIRUS – kuzyn grypy i przeziębienia - zobacz

 

Ze względu na rozprzestrzeniające się fałszywe informacje na temat COVID-19 oraz związany z nimi poziom lęku, przedstawiam Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczącej rozmowy z dziećmi i adolescentami o aktualnych wydarzeniach:

  1. Ważne jest, by stworzyć dziecku wspierające środowisko, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
  2. Odpowiadaj szczerze na zadawane Ci przez dziecko pytania.
  3. Używaj łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosuj formę komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
  4. Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov).

https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

  1. Bądź przygotowany na to, by musieć wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.
  2. Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą. Pozwól dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.
  3. Pamiętaj, że dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
  4. Wspieraj dziecko, ale nie dawaj obietnic bez pokrycia. Możesz zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie możesz zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.
  5. Uświadom dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.
  6. Dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować Twoje zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych, pamiętaj o tym.
  7. Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie.
  8. Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi i wsparcia z Waszej strony.
  9. Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.
  10. Mimo, że osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, pamiętajmy, że większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą woleli grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych i profilaktycznych.

Sytuacja zagrożenia zdrowia nie jest dla nikogo łatwa do zrozumienia i zaakceptowania. Nic więc dziwnego, że wiele dzieci może czuć się zagubionych, bądź wystraszonych. Jako dbający dorośli, możemy pomóc poprzez słuchanie oraz odpowiadanie w sposób wspierający, szczery i zrozumiały. Na szczęście często dzieci wykazują dużą odporność psychiczną na stratę czy chorobę, Ważne jest jednak, by tworzyć bezpieczne i otwarte środowisko, w którym dzieci będą czuły się swobodnie zadając pytania. Możemy skutecznie pomóc dzieciom w radzeniu sobie w stresujących wydarzeniach i zminimalizować odczuwane napięcie.

 

Na podstawie:

Fassler, D. (2020). Talking with children about coronavirus (COVID19). American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. [dostępny www.aacap.org 13.03.2020].