Ekspresowa zabawa a jednocześnie ćwiczenie oddechowe wydłużające fazę wydechową!
Wycinamy duży kolorowy kubek, a do niego przyklejamy białe paski.
W naszym kubku jest gorąca herbata, a paski to para, na którą musimy dmuchać, aby ostudzić napój.
Bawcie się dobrze i pamiętajcie, aby w czasie dmuchania nie robić z policzków “balonów” - usta powinny być ułożone w dzióbek.

IMG 20200514 181511 01

Czego potrzebujemy:
Paski papieru w kolorach tęczy, dwie wycięte chmurki, klej, mała piłeczka lub pomponik
1.    Brzegi pasków przyklejamy do chmurek
2.    Przyklejone paski formujemy w kształt tęczy
3.    Zadaniem dziecka jest tak dmuchać na piłeczkę lub pomponik, aby przeturlała się ona na drugą stronę tęczy. Z młodszymi dziećmi możemy dodatkowo ćwiczyć nazywanie kolorów.
Dobrej zabawy!

IMG 20200430 150341

Czego potrzebujemy?
-    kubek i talerzyk lub podstawka
-    woda
-    płyn do mycia naczyń
-    słomka
1.    Kubek wypełniamy do połowy wodą, a następnie dolewamy kilka kropel płynu do mycia naczyń
2.    Kubek stawiamy na talerzyku lub podstawce
3.    Do płynu wkładamy słomkę. Dmuchamy przez słomkę, aby powstała piana.
Dobrej zabawy!

IMG 20200427 110955

Czego potrzebujemy?
-obrazek boiska i piłki (wydrukowany lub narysowany),
- nożyczki
- nitka
- taśma klejąca
1. W środku boiska wycinamy kwadrat (takiej wielkości, aby piłka swobodnie się w nim mieściła)
2. Nitkę przyklejamy za pomocą taśmy do boiska i piłki.
I zaczynamy zabawę! Dmuchajcie na piłkę tak, aby się kręciła jak najdłużej.

IMG 20200416 190340 01

Czego potrzebujemy:

Obrazka psa i budy (możemy je wydrukować, narysować lub wyciąć z gazety), rzepów, pudełka np. po butach

  1. Wycięty obrazek budy przyklejamy do pudełka
  2. Przyklejamy rzepy w różnych położeniach względem budy (pod, obok itp.) oraz z tyłu obrazka z psem
  3. Bawimy się i ćwiczymy wyrażenie przyimkowe, poprzez przyklejania pieska do rzepów. Pamiętajmy, aby nazywać jego położenie.

IMG 20200331 173008

Czego potrzebujemy?
Kolorowych kartek, nożyczek i słomki
Co i jak?
1. Wycinamy z zielonej kartki trawę - to nasza łąka.
2. Za pomocą słomki zakręcamy źdźbła trawy.
3. Wycinamy kolorowe kwiatki.
4. Słomką przenosimy kwiaty na łąkę.
O czym trzeba pamiętać?
Do buzi wkładamy maksymalnie dwa centymetry słomki. Dziecko nie może zagryzać zębami słomki. Jedną ręką powinno podtrzymywać słomkę.
Dobrej zabawy ;)

IMG 20200319 190916

Dlaczego zaangażowanie rodzica w terapię jest ważne?
Terapia logopedyczna zazwyczaj odbywa się raz w tygodniu i trwa ok. pół godziny. To czas, kiedy logopeda ćwiczy z dzieckiem nowe umiejętności lub utrwala te wcześniej nabyte (np. ćwiczy prawidłowy sposób połykania, wymowę konkretnej głoski, ćwiczy umiejętności komunikacyjne). Jednak to rodzic spędza z dzieckiem najwięcej czasu i ma możliwość przenosić te umiejętności do codziennego życia. Logopeda w czasie terapii pokazuje dziecku i rodzicom w jaki sposób należy ćwiczyć, ale jej efektywność zależy od tego czy prezentowane ćwiczenia będą powtarzane w domu.
Drodzy Rodzice, warto poświęcić chociaż 10 minut dziennie na ćwiczenia logopedyczne. A co konkretnie możecie zrobić?
- wykonujcie ćwiczenia zadane przez logopedę – nawet jeśli „odrobiliście” zadanie w zeszycie, spróbujcie ćwiczony materiał włączyć w Wasze codzienne zabawy
- gimnastykujcie buzię i język
- dbajcie o to w jaki sposób mówicie do dziecka (to Wy jesteście dla dzieci pierwszym wzorem także jeśli chodzi o mowę)
- czytajcie z dziećmi, opowiadajcie
- ćwiczcie motorykę małą (sprawność rąk pośrednio wpływa na rozwój mowy) – bawcie się ciastoliną, wycinajcie, nawlekajcie koraliki itp.

Przykładowe ćwiczenie buzi i języka:
- kląskanie – udajemy biegnącego konika
- parskanie – konik zmęczył się bieganiem i mocno parska wargami
- malowanie – malujemy językiem sufit, czyli podniebienie (koniecznie wybierzcie kolor farby), a może potem domalujecie jeszcze kropki lub paski?
- balony – nabieramy powietrze do policzków, chwilę przytrzymujemy i mocno wypuszczamy
- liczenie zębów – dotykamy językiem wszystkich zębów po kolei i sprawdzamy czy są na miejscu
- przyklejanie języka – próbujemy przykleić cały język do podniebienia i chwilę go przytrzymać
- całuski – wargi układamy w mocny dzióbek i wysyłamy całuski
- rybki – wargi układamy w kółeczko, które na zmianę zmniejszamy i zwiększamy
Te ćwiczenia dobrze jest wykonywać przed lustrem, aby dziecko miało kontrolę wzrokową nad swoimi ruchami, a także aby widziało w jaki sposób ćwiczenia wykonuje dorosły.